stawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.
Księgowość w firmie
Jak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo. Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne. W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje. Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie. Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.
Wykształcenie księgowego
Co trzeba zrobić, aby zostać księgowym? Wymagania dotyczą przede wszystkim ukończenia kierunkowej szkoły, a także zrealizowania praktyk w tym zakresie. Oczywiście zawsze pożądane są dodatkowe kursy i szkolenia, a także studia podyplomowe. Warto też pamiętać, że im większe doświadczenie ma księgowy, tym większe szanse ma na uzyskanie posady w większych korporacjach, gdzie praca odbywa się w bardziej zaawansowanej formie. Oczywiście w tego typu miejscach wraz z większymi obowiązkami, rosną także zarobki. Warto też pamiętać, że księgowy może założyć indywidualną działalność. Taki samodzielny księgowy przede wszystkim powinien zadbać o odpowiednie certyfikaty, które uprawniają go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.